labour day / radio manon - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu labour day / radio manon - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

labour day / radio manon

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

02 Mei 2007 | Zambia, Kasama

afgelopen maandag hebben jullie je koninginnedag gehad (wij spijtig genoeg niet) en wij dinsdag hun labour day gehad. echt GeWELdig groot feest hier (stelde dus niks voor). het begon vroeg in de ochtend toen alle ambtenaren in pak werden gehesen en in een grote stoet gingen marcheren naar de district minister. Daar werden speechen gehouden en 2 traditionele dansen voorgeschoteld. ook werden er kado's weggegeven aan de hardst werkende of best verbeterde werknemers. de kado's werden gegeven door de overheid. hoewel het in onze ogen 1 grote propaganda stunt was van en voor de overheid vonden de Zambianen het geweldig. op de ellelange speeches na ;) dit begon om 9 uur en duurde tot half 2. als afsluiting gingen we eten in een restaurantje. ik denk dat dit wel het hoogtepunt was van de hele labourday. Na labourday weer hard aan de slag want het blijkt dat het onderzoek eerder voltooid moet worden dan we eerst hadden verwacht. stress!! 1 van onze interviewers was namelijk ook al ruim een week verdwenen. wat betreft het onderzoek hebben we besloten om na de interviews 2 focusgroeps te organiseren. 1 met 5 gehandicapte en 1 met 6 experts op het gebied van ons onderzoek. in deze focusgroups word er in een groepsgesprek gesproken over de 3 grootste problemen die we uit de interviews gehaald hebben. daar "focussen" we dus ons onderzoek op. door ook experts hun mening te laten geven kunnen we kijken hoe realistisch de needs van de gehandicapte zijn. de groep experts bestaat uit niet de minste namen: namelijk de director of health, 1 CBR fysio, 1 fysio van the general hospital, de voorzitter van de grootste gehandicapte organisatie in zambia, een priester en een schoolhoofd. vandaag zijn we net terug gekomen van ons gesprek op de radio!! we hebben een zeer nuttig gesprek gehad over ons onderzoek en hopelijk hebben we een statement over kunnen maken die in het voordeel is van de gehandicapte. erg leuke ervaring en alles staat morgen op cd voor ons!!! leuk als laatste weetje is dat we Mr kalaba en Dr silwimba hebben getrakteerd op een hollandse maaltijd bij ons thuis. de maaltijd bestond uit broccoli aardappelen en gehaktballen!! met ernaast een heerlijke salade van komkommer en tomaat. ze vonden het erg lekker!! hopelijk hebben we onze trouwe lezers hierbij voldoende te geinformeerd, tot snel groetjes sander en frank

• 02 Mei 2007 - 15:11

Joke:

Hallo lieve jongens!
    Hoe komen jullie in hemelsnaam aan gehaktballen in dat verre zuiden?! En ja, ik vind het geweldig weer een nieuwe nieuwsbrief te lezen. Geweldig dat alles goed loopt en jullie kunnen samenwerken met mensen die echt iets kunnen betekenen. Frank je moet de groeten hebben van Jan en Riet Koopmans, hij vraagt elke woensdag hoe het gaat met de "missionarissen". Ik heb echt een uur zitten ploeteren met die wereldontvanger, maar het enige wat hij ontving was een hoop (g)ruis. Zijn jullie nu druk met handtekeningen uitdelen :) Ja Roos, deze snap ik wel, maar die leuke gezichtjes willen niet lukken. Jammer dan. Nou jongens heel veel succes zonder al te stress!!!

Dikke klapzoen van mam.

• 02 Mei 2007 - 15:12

Joke:

Krijg nou wat!!! Staat er opeens toch zo`n leuk smoeltje! Dank je wel Roos.

• 02 Mei 2007 - 15:25

Jaimy, Rob & Julian:

Ha mannen,

Wat maken jullie allemaal mee zeg... op de radio, mensen hollandse gehaktballen laten eten, 123 minuten wachten op je bestelde bordje! Heel leuk om jullie te volgen, blijf schrijven want we willen blijven lezen en weten wat jullie allemaal uitspoken en beleven!

Groetjes uit een zonning Rijswijk
    Ps: Sander mijn 1e werkdag op de markt, en ik heb het overleefd zonder je... ;-)

• 02 Mei 2007 - 15:47

Roos:

haha graag gedaan. Ziet er goed uit op de radio maar waar blijven je krullen nou Sander? :) kusjes!

• 02 Mei 2007 - 20:48

Irene:

leuk zeg die radio-opname! Ik ben heel benieuwd naar de CD :D
    Beetje jammer dat school ineens weer dingen heeft veranderd, maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt met jullie project :)

(en wat baal ik nu dat mijn msn het ineens niet meer doet vanavond!!! :( )

Kusjes Irene

• 03 Mei 2007 - 07:04

Fejdebruijn@tiscali.:

Hallo Frank en Sander,
    Hoer even een berichtje van Ome Freek en tante Josephien. Zo te zien vermaken jullie je goed en ook heel leerzaam
    Je ziet hoe het elders op de wereld is.
    De contrasten tussen rijk en arm.Leuke foto´s jullie hebben er zeker dikke vrienden bij gekregen, de enorme gastvrijheid, gezelligheid en de liefde die je terugkrijg is niet te betalen.
    Het zal straks zeker weer wennen worden als jullie terug zijn in Nederland.
    Verders nog heel veel succes in dit mooie maar arme gebied.
    SUCCES Ome Freek en Tante Josephien

• 03 Mei 2007 - 13:59

Houdijk R:

Hey Mannen, mooie foto's weer! Koninginnedag was errug gezellig hier! maar jullie feest mog er ook wel wezen.. moehaha

Moe je snel maar weer is spreken over msn broeder..

succes!!!!!

ps sander, dat shirt is dus ook van mij

• 03 Mei 2007 - 17:55

Mary:

Hoi,
    Ja ik dacht Frank dit jaar niet naar Amsterdam op 30 april,ben ik maar in jouw plaats gegaan:D Was erg gezellig dus volgend jaar mag je weer:P Maar ik heb gelezen dat je op de radio bent geweest, Jeetje echt wel een BNer dus!! Hmmm en ze smaakte wel de ballen?hihihi
    Ik wens je nog veel succes en dikke kus
    Mary

• 05 Mei 2007 - 16:12

Sven, Leonie, R&R:

He Sander,

Leuk om de belevenissen van jullie weer te lezen. Gehaktballen en radio optredens het moet niet gekker worden. Wij zijn net terug van een week trainingskamp in Slowakije. Nieuwe fysio Bart mee was erg gezellig. Alsof hij al jaren bij ons op de vereniging rondloopt, niet te geloven. Hebben het super gehad ondanks dat het onwijs vermoeidend is.
    Tot snel !!

• 05 Mei 2007 - 17:26

Tante Beppie En Mike:

We reageren met z'n allen op deze site omdat iedereen hier is vanwege mijn verjaardag. Hartstikke gaaf deze site! We hopen dat je het nog steeds naar je zin hebt en we gaan vaker kijken jullie site de groeten van Hans Beppie Mike Annemiek Jessie Papa en Mama.xxxxxxxx-jes

• 05 Mei 2007 - 17:31

Mh:

he sander,
    Hoe staat het in het verre zambia, het begint nu wel te prikkelen bij ons.
    Nog twee weken en dan gaan we naar jullie op zoek.
    We krijgen de stukken van de reis 10 dage voor dat we weggaan.
    Dus we laten nog wel weten wanneer we aankomen en we elkaar zien.
    in ider geval spreken we elkaar via msn maandag wel weer. daddy

• 06 Mei 2007 - 10:36

Kamil, Paps, Lisette:

Ha die Boyzzzzz,

Vandaag is het weer zondag, dat betekent voor ons klussen!!! Ik heb de mannen (paps en Kamil) aan het werk gezet en ben lekker eens achter de computer gekropen om te kijken hoe het jullie vergaat. Gnagnagna...:D
    Je hebt inderdaad weer wat gemist Sander op Koninginnedag in Amsterdammie! Volgend jaar ben je van de party!!!

We moeten inderdaad maar snel weer eens msnen of mailen.

Dikke kus van de klussers en je zus!

• 08 Mei 2007 - 09:05

Carla:

Hoi Sander

Je ziet er professioneel uit hoor! Jongens wat maken jullie veel mee en wat leuk dat de foto's jullie verhalen illustreren. Zo kunnen we thuis meegenieten van jullie avonturen.

Hier was Koninginnedag een feest. Wat wil je met dat mooie weer. Helaas waren we te laat om Moos mee te kunnen laten doen met het hondenzwemmen op de Schans, hij was vast en zeker kampioen heen en weer zwemmen geworden.

kus van een trotse oma