Operaties gezien! - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu Operaties gezien! - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

Operaties gezien!

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

14 April 2007 | Zambia, Kasama

Gisteren begonnen we de dag met de dagelijkse douche, grote bak koud water,emmertje en een washandje. na ons heerlijk opgefrist te hebben hebben we de laptop aangegooit en gewerkt aan onze opdracht. we zijn nu bezig met het voorbereiden op de interview training die we moeten geven aan 4 zambianen die voor ons gaan interviewen. daarna werden we opgehaald door Mr Siwilia, de CBR fysiotherapeut die heel kasama doorrijd om zij patienten te zien. Mr Siwili is een rustige jongeman die echt ongelofelijk slim is. Hij begeleidt ons heel goed en helpt echt bij alles. hij gaat ook een groot deel van de interviews doen voor ons. Gister is besproken dat we bij 2 health centers in het platteland in totaal 20 interviews gaan afnemen. de health centers heten Lubushi en Nkole Mfume. Mr siwilia neemt dit voor zijn rekening. daarnaast gaan 2 gehandicapte mensen ons helpen bij de 20 interviews die binnen de stad afgenomen gaan worden. we proberen nog een derde health center erbij te betrekken voor nog 10 interviews. we hebben dan in elk gebied van kasama district interviews zodat we een goede analyse kunnen maken. na dit werk zijn we met onze huishoudster boodschappen gaan doen op een overvol marktje, waar alle sorten groeten en fruit aangeboden werden voor heel weinig geld. Dit hele gebeuren duurde vrij lang, waardoor wij uiteindelijk 1,5 uur in de brandende hitte hebben gelopen. Na wat verkoeling hadden we het geluk dat we de enige orthopeed van het HELE land konden ontmoeten (11 miljoen mensen). Professor gelis is oorspronkelijk engels maar doorkruist nu al 50 jaar door Zambia om overal te opereren. gister was hij bezig van 7:00 uur tot 21:00 uur. de man is al rond de 70 jaar!! groot probleem dus als hij stopt! we mochten meekijken bij zijn operaties. Dit was vrij heftig, gelijk toen we binnenkwamen lag de hele gang vol met patienten op strechers. en gelijk pal naast ons lag en een man die een ongeluk heeft gehad. zijn gehele voet lag ernaast! en het ergste was dat deze man er al 2 dagen lag!! onvoorstelbaar en heftig. we moesten toen naar naar de operaties kijken maar deze vielen gelukkig mee om te zien. na deze heftige ervaring zijn we naar huis gegaan en hebben kookles gehad van miss Silwimba en onze hulp. en ja precies toen we aan het koken waren viel de stroom uit. Gelijk werd er een bak met houtskool gehaald en gingen we verder BBQen. even met grote ogen gestaan toen de houtskoolbak binnen in de keuken werd neergezet. maar ach alles went. het eten was er niet minder lekker door. om nog een beetje aan onze nederlandse gewoonte vast te houden hebben we even heads up gepokerd om daarna samen met Dr Silwimba (onze baas) en Mr Kalaba (hoofd administratie, chauffeur vanaf het vliegveld en de man die altijd lacht!!) een zambiaans RHINO biertje gedronken en paar potjes Pool gespeeld. Ze poolen hier namelijk allemaal. vanochtend brood met een eitje gegeten en verder alleen mar relaxed gezeten in de zon. eindelijk. Dankzij het internet en met name MSN hebben we wat contact met de vriendinnetjes en Familie. God bless internet!! Zabiaanse groeten Frank en Sander

P.S onze magen houden het
p.s wij lusten tomaten
p.s wij lusten anjovis
p.s bedankt voor alle reacties, wij vinden het erg leuk om te lezen dat jullie medeleven tonen met onze ernstige situatie hier!!!!!

• 14 April 2007 - 10:04

Jorik:

Super vet Frank, klinkt allemaal erg leuk en leerzaam.. Ben jaloers.. Geniet er nog van en we spreken elkaar weer als je in het warme Nederland bent.

• 14 April 2007 - 11:54

Yvette:

Klinkt allemaal wel interessant hoor, jullie doen echt goed werk daar!! wel fijn dat mnr Siwilia ook een deel van die interviews doet, scheelt jullie weer een hoop tijd.
    Hier schijnt de zon ook erg, wel 25gr.
    Dus ik ga weer ff de zon in, spreek jullie snel weer.

xx yvette

• 14 April 2007 - 13:03

AdiDassler:

Echt gaaf dat jullie het zo naar jullie zin hebben.Hoop dat jullie wel iets goed doen met mijn verloren pokercenten. Geef die lui daar maar een hand van me. Best wel heftige dingen al gezien volgens mij als ik het zo lees. Maar ja, hoort erbij.
    Stuur eens zo'n zambiaans receptje door, wil ik wel eens proeven. Liefst eentje zonder vis erin...
    Veel succes nog verder en ik lees het wel

Gr. Maarten

• 14 April 2007 - 15:03

Joke:

Hallo lieve schatten. Jullie zitten er nog geen week en toch al zoveel gezien en meegemaakt, best wel heftig. Nu gaan jullie je pas goed realiseren hoe goed wij het hier hebben, toch?! Nou dan mag je thuis ook een keertje lekker zambiaans koken Frank!! Je vader gaat vanavond met Bram stappen, hij valt in voor jou!!! De douche is niet veel, maar je kan je tenminste wassen. Heel veel succes met jullie werk, dikke zoen mam.

• 14 April 2007 - 15:16

Martin:

Goed om te horen dat jullie de operaties goed hebben doorstaan...Is die markt nog wat sander??of kunnen ze niet tegen ons op??

ik moest van tante Bep doorgeven dat ze je nu al erg mist...en dat geldt uiteraard ook voor Daan! de groeten van iedereen van de markt! en van Paulien natuurlijk!!

• 14 April 2007 - 15:44

Ben:

Kunnen jullie daar ook nog hulp middelen kopen voor de mensen of is dat daar ook niet aanwezig?Geniet morgen (zondag) van jullie vrije dag Gr Pap

• 14 April 2007 - 19:48

Lisette:

Hi lieve jongens,

Is dat even balen dat ik thuis nog geen internet heb!!! Wat een gemis...
    Sander, vandaag het eerste dagje op de markt werken zonder jou *snik*. Ik heb wel honderd keer de verhalen kunnen vertellen aan al onze klanten. Wel vol trots natuurlijk!!! Ik moet dus ook up to date blijven en vrijdagavond de waarbenjij.nu checken, anders val ik door de mand op zaterdag in ons bloemenkraampie.

En zoals Martin al zei... Tante Bep miste je nu al. Ze heeft me wel 5 keer verteld dat ze zoveel van je houdt en diep in haar hart zit. Geweldig zo'n marktvrouwtje.

P.S. Ik heb je chocolademelkie opgedronken!

Dikke kus van Lisette.

• 15 April 2007 - 09:01

Roos:

He stoere mannen! Ik ben echt een beetje jaloers, jullie maken zoveel mee! maar ik ook, heb gisteren bij Marco Borsato gewerkt (bijna hetzelfde he :P) en daarna heerlijk gedoucht gnagna. He Frank: je hebt toch wel Sanders Duiste lok bij zijn oor al afgeknipt he....;)
    Ik ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende avontuur x Roos

• 15 April 2007 - 09:02

Roos:

O ja en mijn moeders auto tegen de muur aangereden....oepsie!Overtref dat maar eens! :D

• 15 April 2007 - 10:58

Annie Houdijk:

Hoi jongens, jullie krijgen wel leuke berichtjes van iedereen he ? Het is wel leuk als ik een zambiaans recept krijg met de groenten en vis enz.Als jullie dan terug zijn probeer ik het een keer uit.Ik hoor jullie interesanten verhalen wel weer.Kus en knuffels mamma annie.

• 15 April 2007 - 12:36

Pim En Ellen:

Erg leuke berichten, volgens mij hebben jullie het goed naar je zin. Gaan jullie nu die man die al 2 dagen op een operatie ligt interviewen of ook nog een beetje helpen?
    Hier in Nederland hebben we tropische termperaturen. Veel succes en plezier

• 15 April 2007 - 15:35

Fotos! Fotos! fotos! :)