eten in Zambia - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu eten in Zambia - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

eten in Zambia

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

12 April 2007 | Zambia, Kasama

vandaag was een erg leuke dag! vanochtend hebben we gewerkt aan ons onderzoek en in de middag werden we uitgenodigd om te komen eten bij miss Silwimba. de lunch was trditioneel zambiaans! heeeeeel zoute kleine visjes, bladeren van een bonenplant, gedroogd vlees en HET basis voedsel van iedere zambiaan, SHIMA. Dit is een soort deeg van mais. zambianen eten dit nog vaker als dat wij aardappels eten. het mooie van dit alles is dat zambianen met de handen eten. Dit eten was egt heel erg lekker. direct hierna gingen we naar het kasama ziekenhuis, waar een italiaanse arts (de eerste blanke die wij hier gezien hebben.) een man van rond de 70 die al vijftig jaar het land doorkruist om mensen te opereren en te helpen. hij doet dit gratis voor de mensen omdat hij gesponsord word door allerlei organisaties. hij betaalt zelfs het reisgeld voor de zambianen. we hebben hele ernstige deformiteiten gezien van voetjes en beentjes van kleine kinderen. heftig maar ook heel leerzaam. misschien dat we er nog foto's van konden maken. morgen mogen we meekijken bij operaties. spannend! we hopen dat onze magen sterk genoeg zijn.

gelukkig hebben we ook nog leuke dingen meegemaakt: we hebben 1 van de 2 gesponsorde ballen gedoneerd aan het kleine schooltje.de kids waren helemaal door het dolle heen! erg leuk om te zien. vanavond gaan we nog even werken aan de opdracht en misschien een keertje poolen. we worden echt door iedereen uitgenodigt hiervoor. erg leuk. later weer meer nieuws. geniet van de eerste foto's, sander en frank

• 12 April 2007 - 16:48

Peetoom Frans:

Hoi Sander en Frank,

Met aandacht jullie eerste verslag gelezen en de foto's bekeken. Hoop dat jullie magen ná het eten van de zoute kleine visjes sterk genoeg zijn gebleven.

Als het goede voetballers worden in de komende tijd die kinderen door jullie gesponsorde ballen neem ze dan maar mee naar Nederland. Bij PSV kunnen ze na het uitvallen van Alex wel wat versterking gebruiken.(hahaha) succes verder met alles wat jullie nog gaan doen.
    gr.
    Frans Marianne Tim en Rik

• 12 April 2007 - 17:51

Sven:

Geloof dat het voor ons niet voor te stellen is hoe het jullie allemaal vergaat! Wat hebben wij het toch goe man!! ff aan de wandel om wat balen stro te verkopen. De AH ligt hier op nog geen 50 mtr vandaan en we zijn al geneigd om de car te pakken!!
    Helpt je goed om alles te relativeren bij ons!

Have fun en geniet van alle aandacht en belevenissen die op jullie pad gaan komen.

gr. Sven

• 12 April 2007 - 18:51

Martin En Paulien:

He mannen,

ontzettend leuk om jullie belevingen zo te kunnen volgen...klinkt tot nu toe allemaal behoorlijk goed! zit nu na al dat eten wel te wachten op het volgende bericht, Frank en Sander aan de schijterij!!kan niet missen ;-)

have fun en succes met de operaties!!

• 12 April 2007 - 19:26

Sem:

Hey san en frank, goed om te horen dat ze daar ook ansjovis hebben!!! hoop dat jullie daar een wereldtijd hebben.. ennuh niet te bruin worden he san
    groetjes sem

• 12 April 2007 - 20:21

Erik:

dag heren.,, lekker voor die kakkerlak:p
    ik wist niet dat je van ansjovis hield frank:p hehehe.,, wel blij om te horen dat het eten lekker is want anders heb je er al helemaal weinig lijkt mij.
    nog suc6 met verdere dingen.

de groeten je broer,

• 12 April 2007 - 20:33

Geertje:

Hoi Frank,

Leuk om julllie verslag te lezen, een unieke ervaring lijkt mij. Op de Meer-fit groep gaat het allemaal goed. Debbie pakt het goed op, dus mijn complimenten voor het regelen van deze vervangster.
    Ik zal dinsdagavond de verslaglegging meenemen.
    Groetjes en pas goed op jezelf en natuurlijk ook op Sander en omgekeerd.

• 12 April 2007 - 20:52

Roos:

He wereldreizigers!
    Jullie mogen ook best op de foto hoor, zo lelijk zijn jullie toch niet :P Succes nog met de kakkerlakken...

• 13 April 2007 - 09:54

Brammerd:

Hé negers in wording!
    Frank je lust toch geen tomaten?? Top te lezen dat alles goed en wel is aangekomen en jullie daar ook nog wat nuttigs doen. Veel succes voor de komende tijd. En tot de volgende waarbenjijnu!!

kus

• 13 April 2007 - 10:01

Annie Houdijk:

Hi Sander en Frank,

Zitten die kakkerlakken ook in jullie kamers of in jullie bed???
    Is het weer een beetje aangenaam daar, dat zal toch wel...
    En de douche, is die wel aanwezig?
    Ik mis je wel Sander met het avondeten, alhoewel, ik hoef nu minder te koken :P

Mail ons maar snel!!!

Liefs Mamma.

• 13 April 2007 - 10:15

Kristel En Lisette:

Hello boyzzz,

Het is wel een heel ander wereldje dan in het veilige Nederland zo te lezen...
    Kristel vertelde al dat je afspraken niet teveel op de afgesproken tijden moet aanhouden. Hihihi Succes!!!
    (Ze heeft namelijk ervaring in Zuid Afrika, vandaar)

We mailen snel weer en lezen jullie verhalen op waarbenjij. :P

Tot computers en een dikke knuffel van ons!

• 13 April 2007 - 10:55

Joke:

Hoi kanjers, hebben jullie de operatie zonder flauwvallen bijgewoond? En verdragen jullie maag en darmen het zambiaanse voedsel? Dus je mist de luxe douche, Frank!? Nou wij ook, die is namelijk al gesloopt!! Kus mam.

• 13 April 2007 - 13:56

Carla En Radboud:

Hoi Sander,

Leuke verhalen en foto's. We krijgen echt een indruk hoe jij en Frank Zambia beleven.
    Hoe was de operatie?
    Hier is het ook lekker warm. Net Roos van de trein gehaald en met open auto naar huis gereden.
    Groot he die kakkerlakken. Maar je zult zien het went snel. Al andere enge beesten gezien?

we blijven jullie belevenissen volgen.

Tot mails,

• 13 April 2007 - 14:29

Yvette:

He frank en Sander, vind idd ook dat jullie ook wel eens op de foto mogen. Hoop dat jullie het uithouden die 2 maanden. Hier is he het iig erg mooi weer. suc6 verder en hoop snel weer wat te lezen van jullie avonturen in zambia.
    gr
    yvet

• 13 April 2007 - 17:56

Robbert:

Deformiteiten???? praat is in normaal Nederlands man!