volledig geinstalleerd - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu volledig geinstalleerd - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

volledig geinstalleerd

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

12 April 2007 | Zambia, Kasama

laten we beginnen bij onze aankomst op het vliegveld waar onze eerste ontmoeting met de andere cultuur ons duidelijk werd. We zouden opgehaald worden door Mr. Kalaba om 6.15 uur. Onze vlucht was eerder aangekomen dus vanaf 5:30 uur stonden we (met enorme wallen onder onze ogen) braaf te wachten op Mr Kalaba. We gingen ervanuit dat Mr Kalaba iets later zou zijn maar toen het anderhalf uur later was, begonnen we ons toch echt zorgen te maken. Wij het vliegveld in om een telefoontje te plegen en Mr Kalaba scheen dus net aangekomen te zijn. ondertussen was het 7:30 uur. Toen begon onze 10 uur lange aurorit naar kasama. Gelijk bij vertrek werd het ons al duidelijk dat we in een totaal andere wereld beland waren. het is ongelofelijk wat die mensen op 1 fiets mee kunnen nemen!! iedereen is hier buiten om zijn livestock te verkopen langs de weg. mensen lopen hier gerust 50 km naar een stad of markt om 4 balen mais te verkopen voor zo'n 4 dollar. en dan moeten ze dus nog terug! we hebben een zak van 25 tomaten voor een 1 dollar gekocht. er stonden slechts 17 verkoopsters rond onze auto. aaah!!
uiteindelijk was daar onze aankomst waar contactpersoon Dr Silwimba op ons stond te wachten. hij had en vrij luxe lodge geregeld voor ons en dat was best fijn. de prijs per nacht was ongeveer 15 dollar en dat gaat al gauw 800 dollar kosten als je 2 maanden blijft. Dus Dr Silwimba gaf ons een heel huis. helaas blijkt nu dat er grote families kakerlakken in wonen. en ze zijn GROOT!! we zijn nog nooit zo blij geweest met en klamboe. verder is er zoms geen stroom meer en overdag is er is ok niet altijd water.
een schokkende ervaring was het ziekenhuis dat we gister bezocht hebben. veel zieke mensen die het moeten zien te redden met minimale middelen. de hygiene is er voor onze standaarden ongelofelijk slecht. de behandelmethoden zijn zwaar achterhaald en de fysio's die we gesproken hebben doen veel, behalve fysiotherapie. verder zijn we gelijk begonnen met werken.dr silwimba wil snel van start! sinds vandaag hebben we de geheledag internet tot onze beschikking in ons huis. we hopen dat dit zo blijft. jullie horen weer snel van ons! groetjes uit het warme maar nog niet altijd zonnige Zambia.

• 12 April 2007 - 08:10

Martin Houdijk:

Fijn wat van jullie te horen jongens.
    Het moet wel indrukwekkend zijn is z'n verschillende cultuur te komen.
    Maar fantastisch dat jullie daar je steentje aan bij kunnendragen ter verbetering van het dagelijkse leven van de mensen daar.
    Ook een ervaring dat niet alles wat we hier in nederland hebbben zo vanzelfsprekend is.
    Nog even ter info, ik heb ruimte voor 200 fotos voor jullie geregeld, ( kunnen wij eens meekijken ).
    Jongens heel veel succes met jullie missie.

Martin

• 12 April 2007 - 08:14

Lot & Mark:

Hej San, en Frank natuurlijk ook,

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn!
    We wensen jullie veel plezier en sterkte met de dingen die jullie daar gezien hebben en gaan zien! Het zal soms best heftig zijn maar het doet vast goed dat je er bent om ze te helpen!!

Hou ons op de hoogte ennuh niet doodmeppen he die kakkerlakken als ze eitjes dragen krijg je er 100 voor terug hahaha...

Dikke kus Lot & Mark

• 12 April 2007 - 08:27

Martin Wolf:

Hee gozahs! Goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen!! Lijkt me ook best raar om in zo'n cultuur (anders dan dat we tot nu toe hebben meegemaakt) aan te komen. Ik zou zo zeggen, zet ook je klokkie maar lekker een uurtje achteruit en neem nog een lekker croissantje/cappuccino'tje voor je naar je afspraak gaat! Zoals mijn naamgenoot het al zo mooi zei: heel veel succes met jullie missie!

xxx Martin

Ps: Ben ook benieuwd naar jullie 1e foto's. En niet alleen maar 'Hercules'-foto's maken hè... ;)

• 12 April 2007 - 09:03

Joke Looij:

Hoi kanjers, ben zo blij wat van jullie te horen.Ik heb nog nooit zo vaak achter de computer gezeten!!! (email kan ik ook bekijken Frank!) Ik ben giga trots op jullie en wens jullie superveel succes! liefs dikke zoen van mij.

• 12 April 2007 - 09:11

Robin (Casa9):

Mooi dat de vlucht en de autotocht goed zijn gegaan!
    Succes met jullie werkzaamheden!
    Btw Frankie, die deo en aansteker komen nu goed van pas tegen de cockroaches :P.
    Kun je ze btw niet eten?

Succes verder!

• 12 April 2007 - 09:15

P.I.N.T:

Eej rups, goed aangekomen dus.Ik zie een hoop bedragen, maar wat kost een biertje? Leuk om zo toch nog een beetje op de hoogte te blijven van wat je allemaal uitspookt. Weet nu al meer van die ene dag daar al wat je het afgelopen halve jaar hebt beleefd...
    Veel plezier, en tot snel mannen!

groeten, Vincent.

• 12 April 2007 - 12:15

Nathalie:

Hey guys,
    wat een avontuur zo beginnen met het project, hopelijk hebben jullie nu meer geluk,na zo'n minder leuke aankomst
    zal aan jullie denken
    veel liefs nathalie

• 12 April 2007 - 12:52

Robbert:

Ondanks de verwachtingen dus tog een kleine cultuurschok? ik ga jullie op de voet volgen..

Ik zeg klasse mannuh!! Enne als jullie klaar zijn met werken drinken jullie maar een biertje van mij ;)

Massol!

• 12 April 2007 - 13:27

Jorik:

Hey jongens!

Gelukkig dat de reis helemaal goed is gegaan! Ik wil jullie heel veel sterkte wensen met alle voorziene en niet voorziene ervaringen die jullie daar gaan tegenkomen.. Ik zal deze ervaringen ook graag blijven lezen!! Heel veel succes met het werk en de kakkerlakken!

Groeten

• 12 April 2007 - 14:23

Diederik Waardenburg:

Goed om wat van jullie te lezen. Zo zie je maar hoe verwend we hier in Nederland zijn: wij hebben wel zon. In elk geval veel sterkte met jullie ontberingen.

• 12 April 2007 - 20:20

Steffan:

Hey gasten,

Als jullie niet weeer teveel bagage meenemen, kunnen er dan wat baaltjes maïs bij? Succes met alles en de kakkarootjas

• 15 April 2007 - 12:50

Eric Merx:

Leuk om te horen dat een van de ballen al goed terecht is gekomen, veel sukses bij jullie verdere werkzaamheden. gr eric en hilly

• 19 April 2007 - 17:08

Elly Brederode:

Hoi Sander en Frank,
    Heel indrukwekkend daar, kan je zien wat een verwennerij het is om in Nederland te wonen.
    Ik probeer jullie te volgens succes.
    Groetjes Tante Elly