ons afstuderen - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu ons afstuderen - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

ons afstuderen

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

18 April 2007 | Zambia, Kasama

Nu we eindelijk goed gesetteld zijn en we een beetje gewend zijn aan de cultuur (dachten we) zijn we gister eindelijk begonnen met de interviewtraining! deze ging eigenlijk vrij goed!!! omdat we een lokale fysiotherapeut en twee gehandicapten mensen de interviews af laten nemen, weten zij wat ze moeten vragen om tot goede antwoorden te komen! pas toen we over het financiele aspect begonnen, kwamen we tot de conclusie dat we de cultuur nog niet helemaal door hadden!! Nu na veel ge-emmer en met behulp van Dr.Silwimba zijn we min of meer tot een overeenstemming gekomen! de fysio is tijdens schrijven al opweg om zijn eerst interviews af te nemen in de bush!! hij is op weg naar health center Lubushi zo'n 3 uur rijden hiervandaan. verder zullen hij(mr Siwila) en de twee anderen (francis & joseph) in het stedelijke en in de voorstad nog meer interviews af nemen om zo en goed beeld te krijgen over de NEEDS (hulpvraag) van de gehandicapte bevolking van Kasama district. Ook hebben we gister besproken met Dr.Silwimba hoe we de meeste gehandicapte (kinderen)kunnen bereiken! Momenteel ligt er het plan om de kennis die er in de hoofdstad (lusaka)is naar kasama te halen, zodat er hier aan mensen (meestal de ouders van de gehandicapte kinderen) geleerd kan worden hoe de hulpmiddelen gemaakt worden die nodig zijn voor het verbeteren van de lichaamshouding van de gehandicapte kinderen! (met name Cerebral palsy) het mooie is dat de materialen waar deze hulpmiddelen van gemaakt kunnen worden bestaan uit karton en een natuurlijke lijm die hier groeit. soort papiermachèe! zou een hele goede en vooral duurzame investering zijn. kennis kan gratis overgedragen worden.
Wij zijn deze week dus hard aan het werk geslagen!! en dat bij 28 graden (in de schaduw) Hoe is het nu bij jullie??
Groeten, Frank & Sander

• 18 April 2007 - 11:35

Roos:

ZO Sander dat zie er professioneel uit aan de interviewtraining! ;)

• 18 April 2007 - 11:40

Hans:

Hee Frank! Alles gaat goed daar, lees ik. Bij ons ook alles best: 28 graden in de volle zon... ;)

Succes verder daar!

Kusjes Hans

• 18 April 2007 - 11:48

Robbert:

Tis hier ook lekker weer, gister ff wat minder maar nu weer zo'n 20 graden denk ik.

Foto's zier er wel geinig uit, sandertje met vier volwassen gasten die geinteresseerd zitten te luisteren. hehe

massol
    ps mooi shirt hebbie aan...

• 18 April 2007 - 12:00

Robin:

Hey Frankie,

Vond je nog wat leuke nrs op die muziekcds? Heb je het de zambezis als laten horen? ;) Je weet het he, elke ochtend 'Gonna Fly Now'./cd (GFN, nr1) opzetten en dan kun je er volledig tegenaan!
    Succes met de interviews!

• 18 April 2007 - 12:06

Jelle:

hee Sander die kale gozer lijkt een beetje op jou!!!

• 18 April 2007 - 12:46

Roos:

ZO Sander dat zie er professioneel uit aan de interviewtraining! ;)

• 18 April 2007 - 12:48

Idd lachen ze net als ik ook altijd om je grapjes? :P

• 18 April 2007 - 12:55

Idd lachen ze net als ik ook altijd om je grapjes? :P

• 18 April 2007 - 13:12

Fejdebruijn@tiscali.:

Beste Frank en Sander,
    Jullie email inmiddels ontvangen,geweldig goede zaak wat jullie daar doen? Ik zie me weer in Sri Lanka of Roemenie, waar sollidair zijn met elkaar vriendschap dienstbaarheid aan elkaar,maar bovenal die liefde onderling
    met de plaatselijke bevolking
    bovenaan staat. Ondanks de enorme

problemen die er zijn, zijn deze mensen ziels gelukkig . Ik voel met jullie helemaal mee?
    Wij kunnen nog veel leren van deze landen?

Het geld wat jullie hebben is dat totaal of is dat alleen van Gouda?
    Zou je mij naam en toenaam willen sturen
    t.z.t. daar ik deze mensen wel een bedank briefje wil sturen?
    Ik zal nog verder kijken wat ik kan doen.

Groetjes van Ome Freek en Tante Josephien

• 18 April 2007 - 13:26

Steffan:

Zo te zien zijn jullie daar al net zo populair als hier, maar volgens mij wordt er daar 'nog' beter naar jullie geluisterd, mits je verstaan wordt. Voelt het nou meer als een vakantie of als een stage?

Groetjes Steffan

• 18 April 2007 - 13:28

Martin Houdijk:

Zo jongens, mooi te horen dat alles nu een beetje begint te lopen waar het uiteindelijk om gaat. de ondersteuning van de lokale bewolking.
    Kunnen we hier nog iets bijdragen ter ondersteuning ?
    Hoe gaat het met de gezondheid Sander ? nog geen medicijnen nodig gehad.
    Volgende keer zal ik het hotel wel bevestigd krijgen waar we elkaar ontmoeten bij Victoria Falls.
    Succes samen en we volgen jullie op de voet.

• 18 April 2007 - 16:49

Joke:

Hoi lieve schatten, ja zo gaat ie goed he! Wel lastig werken voor jullie met zo'n heel andere cultuur. Maar het gaat jullie lukken, weet ik zeker. Heerlijk om je stem weer te horen gisteravond, maar ik heb 2derde niet verstaan, geeft niet hoor!

Kus van trotse mam

• 19 April 2007 - 09:24

Yvette:

He frank en sander. Mooi dat jullie al goed bezig zijn. Hier gaat het ook wel goed. 1e voldoende is binnen. Heb vandaag sollicitatie gesprek voor een functie in het MCL. Ga vooral zo door.
    xx yvette

• 21 April 2007 - 09:25

Joke:

Hoi harde werkers! Gaat alles goed? Hebben jullie de intervieuws al terug? Zit met smart te wachten op de volgende nieuwspagina(eigenlijk meer op de foto's) Morgen is jullie "rustdag", gaat de trip naar de watervallen nu wel door?

Veel liefs en dikke zoen van mam

• 21 April 2007 - 12:02

Lars:

hey san,

ik zie en lees dat alles goed met je gaat.
    je maakt een hoop mee daar zo.
    nou zet hem op en geniet er nog even van spreek je later.

groeten lars ps zal nog wel even aan je denken hoor