special school + Focus group - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu special school + Focus group - Reisverslag uit Kasama, Zambia van Sander & Frank Houdijk & Looij - WaarBenJij.nu

special school + Focus group

Door: sander en frank

Blijf op de hoogte en volg Sander & Frank

15 Mei 2007 | Zambia, Kasama

dag iedereen! jullie zullen wel gedacht hebben: 5 dagen geen bericht, leven die twee blanke jongens nog wel!!!! Maar wees gerust hier zijn we weer.. We hadden een klein (lees:super groot) probleempje met de stroom.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen (grappig gezegde trouwens, want hier hebben veel huizen geen deuren) Vrijdag ochtend hebben we een special school bezocht, op deze school zitten 220 kinderen, waarvan er 120 een lichamelijke beperking hebben en 50 kinderen doof zijn!(de andere 50 hebben dus geen beperking) Door deze kinderen met elkaar in een klas te zetten helpen ze elkaar tijdens de lessen. Wij hebben hier het werk van de fysiotherapeut bekeken. Deze fysio kan 1 á 2 keer per week in de school zijn om de kinderen te helpen. Meer kennis en materialen zijn hard nodig om al deze kinderen optimaal te kunnen helpen. Wij als blanken werden daar door de kinderen lichtjes aangestaard!!! smiddags hebben we bekeken hoe we het sponsorbudget het beste konden besteden aan materialen voor de fysio. Hierdoor worden er veel kinderen en ook volwassenen bereikt, omdat de fysio aan de andere kant van de stad nog en klein praktijkje wil gaan openen. ECHT SUPER DUS!!! hij heeft al 4 ouders van kinderen opgeleid en die kunnen hem assisteren in zijn werkzaamheden.
Zaterdagochtend hebben we een 2e focusgroup gehouden. deze groep bestond uit experts over dissability isseus. namelijk: een dokter en districthoofd, een hoofd fysiotherapeut general hospital, een CBR fysiotherapeut, Het hoofd van de special school en het hoofd van de ZAPD (Zambian Agency for Persons with a Disability). Uit de conversatie kwamen min of meer dezelfde punten naar voren als in de 1e focus group. Iedereen zit dus wel op een lijn, maar er wordt (nog) niets aan gedaan.
Zaterdag middag was het dan eindelijk weekend. FEEST . alleen zondag kwam daardoor meteen een kater opzetten. daarbij was er ook nog geen stroom, dus we konden NIKS.
Het is hier overigens nog steeds heel erg warm, wel lopen er een paar zabianen al met winterjassen aan.. WHAAAHAHA egt super grappig om te zien!
Nou wij hopen jullie een beetje geinformeerd te hebben over het reilen en zeilen hier deze week! tot snel!!!
Groeten aan iedereen, Frank & Sander

• 15 Mei 2007 - 07:28

Vincent:

eej ouwe rupsen,
    goed te horen dat jullie je een beetje gedragen. En een kater, die heb je in nederland ook wel eens (dagelijks). Maar sapdrinkendewijs goed bezig, boys! Help me even hoor, wanneer kwamen jullie ook alweer richting het zonnige nederland?

Veel plezier en succes toegewenst!

• 15 Mei 2007 - 09:29

Ireen:

haha geweldig die rolstoel!! Wel slim gemaakt, maar als je dat vergelijkt met hoe de rolstoelen voor de kinderen hier gemaakt en aangepast worden...
    Jullie doen goed werk :)
    Kusjes Irene

• 15 Mei 2007 - 09:35

Joke:

Hoi Kanjers, ja iedereen zat al te snakken naar een vervolg van jullie mooie verhalen, maar als er geen stroom is dan houdt dat op. Gelukkig zijn we nu weer op de hoogte en krijgen jullie het hopelijk voor elkaar dat er daadwerkelijk wat voor alle gehandicapten gaat veranderen!!!! En wat een LEUKE foto, 2 knappe blanke met die kleine schattige kindjes.
    Dikke zoen van mam.

• 15 Mei 2007 - 10:15

Houdijk R:

Hey gasten, mooi dat alles nu beetje goed in kaart gebracht is door jullie! Wil het een beetje lukken met SPSS??

nu nog het moeilijkste gedeelte.. Haalbaar plan schrijven met oplossingen...

Ik zeg Succes mannen! vrijdag ben ik lekker drie weken home Alone als paps en mams richting jullie gaan. TNX!!

groeten uit het altijd mooie en luxe Voorburg! ;)

• 15 Mei 2007 - 18:51

Marieke:

hey frank,

zaterdag met mam, pap en met el en mary wezen stappen naar 2generations. ik heb de oudjes opgehaald zodat zij lekker konden drinken. de muziek viel alleen erg tegen. volgende keer beter.
    zaterdag vier ik mijn verjaardag voor de vrienden dus als je op tijd bent dan zet ik alvast een biertje voor je koud ;)

zo te lezen gaat alles nog steeds goed en hebben jullie een goed doel gevonden voor het sponsergeld. ik weet zeker dat de mensen daar goed mee geholpen zullen worden. het is een goede investering!

nog even volhouden je bent al over de helft en voor je het weet sta je weer op schiphol.

xxx je zus

• 15 Mei 2007 - 20:31

Roos:

kus voor sander van zijn allertrouwste fan!!

• 16 Mei 2007 - 08:03

Kamil En Lisette:

Hi mannen...

Wat een oplossing om een rolstoel te maken. Eén voordeel in de regen rijden maakt niet zoveel uit, maar of dat er is in jullie omgeving ???

Vrijdag gaan we paps en mams naar het vliegveld brengen om jou richting op te komen. Om 12.00 uur checken ze in op Schiphol en dan een lange weg te gaan.

Veel liefs en hopelijk snel nieuwe avonturen voor ons om te lezen!
    We spreken elkaar wel weer op msn gelukkig! :D

Liefs je zwager en jeZUS

• 16 Mei 2007 - 18:30

Joke En Ben:

Martin en Annie, wij wensen jullie een fantastische vakantie toe en als jullie Frank en Sander zien,geef ze ook namens ons een paar dikke vette zoenen.
    Heel veel plezier, geniet van jullie reis en wij zien elkaar weer op Schiphol de 12e.

• 17 Mei 2007 - 09:35

Martin En Annie :

Beste Ben en Joke
    Bedankt voor jullie berichtje.
    Het begint nu wel te kribbelen om naar de jongens toe te gaan.
    We zullen ze een dikke knuffel van jullie geven.
    We zien elkaar wel op schiphol bij thuiskomst van de jongens.
    We proberen ook een dagboek bij te houden
    www.martinhoudijk.waarbenjij.nu, ik weet alleen niet of het lukt fotos op de site te zetten
    Groet, Martin en Annie Houdijk

• 19 Mei 2007 - 18:32

Hans En Beppie:

Het is toch onvoorstelbaar dat er met zo weinig middelen zoveel kan worden gedaan!
    We vinden het fantastisch. Alles is daar zo primitief en wij westerlingen maar klagen. We vinden het fijn dat je het zo naar je zin hebt Sander. Gisteren zijn je ouders vertrokken en we hebben ze een fijne vakantie gewenst. Dikke pakkerd van ons en tot schrijfs!!!xxxxx

• 22 Mei 2007 - 20:34

Tante Elly:

Hoi mannen,
    Wat een enorme ervaring doen jullie op zoals het daar aan toe gaat is in onze ogen gewoon niet denkbaar.
    Goed werk boys.
    Lieve groetjes Tante Elly